In het weekend van 18 juli vond de derde race van het Formule 1 seizoen klaar, de Hungaroring was het toneel voor de grote prijs van Hongarije. De Hungaroring was het circuit waar Verstappen een jaar eerder zijn allereerste pole position ooit pakte, helaas kon hij deze toen niet omzetten in een overwinning. Door de vele langzame bochten hoopte Red Bull een stuk sterker voor de dag te komen dan in beide races in Oostenrijk, waar het toch echt de meerdere moest erkennen in Mercedes.
Red Bull teleurstellend tijdens de vrije trainingen
Waar Red Bull hoopte dat ze erg snel zouden zijn op de bochtige Hungaroring, bleek dat niet te zijn. Beide coureurs klaagden steen en been over de balans van de heel zenuwachtige RB16 en zagen dat andere teams het op het gebied van balans beter in orde hadden. Het was zelfs zo dat de hoogste notering van Verstappen de zesde plek in de derde vrije training was, Albon kwam er met de twaalfde plek in diezelfde vrije training nog slechter vanaf. De Mercedessen en Racing Points zagen er tijdens alle vrije trainingen goed uit, ook de updates van Ferrari leken te werken waardoor ze weer de weg naar boven hadden gevonden.
Mercedes oppermachtig tijdens kwalificatie
Door de vele balansproblemen waar Red Bull Racing het hele weekend al mee kapte, was Mercedes natuurlijk doodgeverfd favoriet voor pole position. En niets was minder waar, hoewel beide Racing Points de snelste waren tijdens Q1 waren het de Mercedessen die de boventoon voerde in Q2 en Q3. In de allesbeslissende Q3 waren beide Mercedessen minimaal 8 tienden sneller dan de eerste achtervolgers, namelijk de Force India’s. Max Verstappen moest 1,4 seconden toegeven op Lewis Hamilton die pole position pakte en moest het doen met de zevende startpositie, voor de coureur en Red Bull natuurlijk ontzettend teleurstellend. Een opvallend feitje was dat beide Williams bolides Q1 overleefde, George Russel zou uiteindelijk de twaalfde startplek behalen.
Opmerkelijk fout Verstappen
Ondanks de teleurstellende startplek, hoopte Verstappen alsnog mee te kunnen doen voor het podium. Zelfs met de balansproblemen van de RB16 was dit niet onrealistisch aangezien het regende, dan is alles mogelijk. Toen alle auto’s vanuit de pitstraat naar de grid reden om zich daar verder voor te bereiden voor de formation lap en de start, gebeurde er iets wat niemand aan zag komen. Verstappen was aan het zoeken waar de grip was en verloor in bocht 12 de controle waardoor hij met een klap tot stilstand kwam in de muur. Het was overduidelijk dat er iets aan de ophanging van het linkervoorwiel was gebroken, hij kon toch nog wegrijden naar de grid en werd door zijn monteurs naar zijn startpositie gebracht waar ze gingen proberen om zijn ophanging nog te vervangen. Het was de monteurs nog nooit gelukt om zoiets binnen 20 minuten te vervangen, met nog luttele seconden op de klok voor de formation lap zat Verstappen weer klaar in zijn gerepareerde RB16, klaar voor de start.
De race bleek uiteindelijk een prooi te zijn voor Lewis Hamilton in de Mercedes, vanaf de start tot het einde was hij de snelste en kon hij de wedstrijd controleren. Verstappen had een goede start en na bocht een lag hij zelfs al derde, hij zou uiteindelijk als tweede over de finish komen. Bottas, die een slechte start had, werd uiteindelijk derde. Hij was een groot deel van de wedstrijd in achtervolging op Verstappen maar het lukte hem niet om Verstappen op de cruciale momenten voorbij te komen. Meer interessante blogs lezen? Ga naar nieuws076.nl